SLAVÍME MEZINÁRODNÍ DEN TRIČKA. CO JSTE O TOMTO KOUSKU ŠATNÍKU NEVĚDĚLI.

Mezinárodní den žen či dětí všichni známe. Ale věděli jste, že svůj mezinárodní den má i oděv, který má každý ve svém šatníku? Tričko různých střihů, velikostí, barev, s potiskem i bez něj je součástí skutečně každé šatní skříně. Umíte si představit svou existenci bez trička? My rozhodně ne. Tričko představuje celosvětově nejoblíbenější a nejčastěji oblékaný oděv. A není divu. Je praktický, sluší každému a komfort, který přináší, je k nezaplacení. Pojďme tedy 21.červen, který je Mezinárodním dnem trička, oslavit v našem nejoblíbenějším a děkujme mu za jeho služby.

Největší výhodou trička je fakt, že jej můžeme nosit prakticky kdykoli a kdekoli. Tento neformální oděv skvěle slouží při volnočasových aktivitách, hodí se i při běžném nošení do práce nebo do školy, lze v něm sportovat i spát. A tak se dá říct, že nás tričko doprovází v podstatě po celý den i celou noc. Díky tomu se řadí k nepostradatelným kouskům dámského, pánského i dětského šatníku. Další výhodou je bezproblémová kombinovatelnost s dalšími oděvy. Tričko lze nosit snad s čímkoli. Padne k riflím, plátěným kalhotám, šortkám, sukním. Nezavrhujte ani kombinaci se šaty na špagetových ramínkách. Tento devadesátkový trend má opět zelenou.

TRIČKO MĚLO PŮVODNĚ FUNKCI SPODNÍHO PRÁDLA

Dnes už jsme zvyklí na to, že tričko je základem šatníku, avšak v minulosti tomu tak nebylo. Když si představíte středověkého panovníka, šlechtičnu či starověkého filozofa, tričko byste na nich jen těžko hledali. Pro období starověku byly typické dlouhé tuniky z přírodních materiálů v podobě lnu, hedvábí či vlny. Středověká společnost tričko znala. Začala jej používat za účelem získání pohodlí při odívání košil a halenek s knoflíky. Protože knoflíky a různé ozdobné prvky mnoho lidí škrábaly, představovalo tričko jakousi spodní ochrannou vrstvu, které zaručovalo větší komfortnost při nošení. Získalo si tedy nálepku spodního prádla. Využívalo se však i jako součást spacího úboru. Zkrátka v minulosti bylo tričko oděvem, který se běžně ve společnosti napřímo neukazoval. Mohli bychom tričko té doby považovat spíše za jakýsi spodní nátělník.

NÁZEV ZÍSKALO PODLE SVÉHO STŘIHU

Původ slova má kořeny v Anglii, kde se tričko začalo hojně nosit mezi dělníky. Anglické pojmenování trička slovem ,,T-shirt" vzniklo na základě střihu připomínajícího písmeno T. 

ZA POPULARIZACÍ TRIČKA STOJÍ HOLLYWOOD

Cesta, při níž se trička stala základem šatníku, je velmi zajímavá. Kromě středověkých nátělníků připomínajících dnešní trička minulé doby znaly i pracovní nátělníkové kombinézy dělníků. Tyto kombinézy udržovaly tělo v teple. Pro konkrétní povolání však byly velmi nepraktické. Kupříkladu dělníci v dolech či na polích toužili po opaku - po ochlazení. A tak se kombinézy začaly stříhat. Došlo tak k oddělení spodní části od horní a ke zkracování rukávů. Postupem času vyvstala i otázka lepší prodyšnosti materiálu, a tak přišla na scénu bavlna, jejíž prodyšnost byla především v teplých obdobích roku vítána. Průmyslová revoluce se tak zasloužila nejen o neuvěřitelně velký rozvoj průmyslu, ale i o formování našeho základu šatníku.

Svou funkci plnilo i v období obou světových válek. Od dělníků se rozšířilo k vojsku. Největší využití bylo mezi námořnictvem. V oblastech s vysokými teplotami svlékali vojáci a námořníci svrchní části oděvu a ponechávali si jen trička. Stejně jako dělníci oceňovali jeho prodyšnost a pohodlí. Stalo se dokonce typickou součástí uniforem amerického námořnictva. Pruhovaná trička v navy blue odstínu a bílé jsou dodnes označována za námořnická právě díky této skutečnosti. Tričko se těšilo oblibě mezi vojáky a dělníky až do 50.let 20.století. Do té doby jej běžný občan příliš neoblékal. A pokud ano, stále spíš jako nátělník.

Velký boom triček nastal v 50.letech minulého století díky hollywoodským hvězdám, které je oblékly při natáčení filmů. Krásu (ne)obyčejného trička představil kupříkladu herec Marlon Brando ve filmu Tramvaj do stanice touha. Fanoušci ihned vytvořili ohromnou poptávku po tomto nenápadném oděvu, který evokoval dojem rebelie. Ikonické bílé tričko se stalo součástí image herce Jamese Deana. I pruhované tričko dostalo šanci uchytit se v šatníku běžných občanů. Za jeho proslavením stojí legendární módní návrhářka Coco Chanel.

Potisk se dostal na výsluní v 60.letech a nastolil tak nové trendy s jasnými barvami a různými vzory. Trička tak definitivně sejmula nálepku praktického kousku určeného na práci a stala se prostředkem pro sebevyjádření. Grafické potisky se nesly na vlně pokroku v oblasti sítotisku. K ještě o něco většímu zájmu o trička s potiskem došlo v letech 70. a 80., kdy se k sítotisku přidal tisk transferový, který samotný tisk značně usnadňoval. Trička s potiskem se v té době staly mocným marketingovým nástrojem pro mnoho hudebníků. Potisky kapel byly velmi žádané.

Tričko tak prošlo během své existence několika změnami ve svém účelu a funkci, ve způsobu zpracování, ve volbě materiálu i v jeho vnímání společností. Cesta od předchůdců triček, přes praktický pracovní oděv až po nejběžnější kousek šatní skříně byla poměrně dlouhá, avšak pro naši dobu nesmírně důležitá. 

ZAJÍMAVOSTI A TIPY

  • některé muslimské země zakazují ženám nosit tričko na veřejnosti
  • na výrobu jednoho bavlněného trička klasickými fast-fashion výrobními postupy se spotřebuje až 2 750 litrů vody (nechcete-li podporovat tuto neekologickou spotřebu, zaměřte se na udržitelnější slow-fashion výrobce)
  • skvrny od potu v oblasti podpaží nejsou ničím neobvyklým, zbavíte se jich pomocí žlučového mýdla
  • nejpoužívanějším materiálem pro výrobu triček je bavlna (ta se pěstuje už přes 6 000 let)
  • po dlouhou dobu je nosili výhradně muži
  • za rok se prodají přibližně 2 miliardy triček
  • nejdražší tričko stálo přes 2 miliony korun a bylo vyrobeno z krokodýlí kůže
  • černá a bílá trička jsou základy dámského i pánského šatníku
  • až vám tričko vypoví službu, můžete jej rozstříhat a využít jako hadry na úklid